Дяченко Наталія Павлівна,
кандидат наук з державного управління,
докторант кафедри публічної політики та
політичної аналітики Національної академії
державного управління при Президентові України
ORCID 0000-0002-4306-7665
Стратегією сталого
розвитку «Україна-2020» [1], схваленою Указом Президента України від 12 січня
2015 р. № 5, з метою впровадження в Україні європейських стандартів життя та
виходу України на провідні позиції у світі, передбачено проведення реформи
захисту інтелектуальної власності (вектор безпеки). Відповідно до Програми діяльності Кабінету Міністрів
України, схваленої
постановою Верховної Ради України від 14 квітня 2016 р. № 1099-VIII з метою створення оптимальної, якісної та
ефективної державної системи правової охорони інтелектуальної власності,
здатної сформувати, реалізувати прозору публічну модель подолання існуючих
викликів та ризиків і запропонувати дієві інструменти забезпечення ефективності
сфери інтелектуальної власності, розроблена Концепція реформування державної системи
правової охорони інтелектуальної власності в Україні [2].
Відповідно до Конституції України [3] (частина 2 статті 41)
передбачено право кожного володіти, користуватися і розпоряджатися результатами
своєї інтелектуальної та творчої
діяльності та, згідно з частиною 2 статті 54, громадянам гарантується свобода
літературної, художньої, наукової творчості, захист інтелектуальної власності,
їх авторських прав, моральних і матеріальних інтересів, що виникають у зв’язку
з різними видами інтелектуальної діяльності.
Створення
передумов для інтелектуальної та творчої
діяльності, потреба забезпечення
права інтелектуальної
власності (далі – ІВ) обумовлюють
потребу вдосконалення концептуальних підходів до професійного навчання державних
службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, які передбачали б зміни
формату та стилю у наданні управлінських послуг населенню, забезпечуючи
результативність системи публічного управління.
З цією метою у квітні 2015 р. в
контексті набуття чинності окремих положень Закону України «Про вищу освіту» [4]
до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка
здобувачів вищої освіти, було введено спеціальність 074 «Публічне управління та
адміністрування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування» [5], яка
передбачає підготовку професіональних управлінців, які володіють
комунікативними компетенціями, здатних, приймаючи ефективні рішення,
реалізовувати поставлені перед ними завдання, впроваджувати інновації, отримані
в результаті інтелектуальної діяльності, управляти змінами.
Поступовий
перехід України до постіндустріальної стадії суспільного розвитку, становлення
засад інформаційного суспільства, в якому інтелектуальні технології,
інформація, інтенсивний розвиток інноваційної інфраструктури посідають дедалі важливіші
місця, актуалізують потребу управління інтелектуальною діяльністю та формування
механізму захисту права ІВ –
непорушного права особи на результат інтелектуальної, творчої діяльності або на
інший об’єкт права інтелектуальної власності [6].
З метою забезпечення права ІВ, на виконання Указу Президента України від 15
грудня 1999 p. № 1573/99 «Про
зміни у структурі центральних органів виконавчої влади» та Постанови Кабінету
Міністрів України від 4 квітня 2000 pоку № 601 «Про утворення Державного департаменту інтелектуальної власності
у складі Міністерства освіти і науки України» на базі Науково-дослідного центру
патентної експертизи створене Державне підприємство «Український інститут
промислової власності» [7], яке згодом було реформовано в Український інститут
інтелектуальної власності [8], що здійснює дослідні
випробування процесів складання, подання та експертизи електронних заявок на
об’єкти права інтелектуальної власності (винаходи, корисні моделі, знаки для
товарів і послуг) з накладеним електронним підписом (зокрема електронним
цифровим підписом). Основними завданнями Державного підприємства «Українське
агентство з авторських і суміжних прав», як гаранта захисту авторського права
та інтелектуальної власності на території України, [9] є :
- управління на колективній основі і захист майнових прав вітчизняних і зарубіжних авторів на території України;
- усунення порушень в галузі авторського права в переговорному або судовому порядку;
- попередження правопорушень у сфері інтелектуальної власності шляхом підвищення інформованості громадськості в галузі авторського права;
- сприяння становленню і розвитку загальної правової системи у сфері інтелектуальної власності та колективного управління авторськими правами в Україні.Науково-дослідний центр судової експертизи з питань інтелектуальної власності [10] (створений відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2004 р. № 984-р.) належить до сфери управління Міністерства юстиції України та уповноважений здійснювати судово-експертну діяльність у сфері інтелектуальної власності. Центр є державною спеціалізованою установою, що здійснює судово-експертну діяльність.Державна служба інтелектуальної власності [11], створена відповідно до Указу Президента України від 8 квітня 2011 року № 436/2011 входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері інтелектуальної власності.З метою впровадження результатів наукових досліджень, винаходів та технологій, забезпечення реалізації прав на об’єкти інтелектуальної власності Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 р. № 575-р [12] затверджено План заходів з реалізації Концепції реформування державної політики в інноваційній сфері на 2015–2019 роки [13].Указом Президента від 29.09.2017 р. за № 299/2017 [14] в Україні утворено Вищий суд з питань інтелектуальної власності. Суд запрацює упродовж цього року ( конкурс до Вищого суду з питань інтелектуальної власності, оголошений 30.09.2017 р., триває; другий етап конкурсного відбору суддів до цього суду розпочався в липні 2018 року; 14 січня 2019 року у Вищій кваліфікаційній комісії суддів України відбувся розгляд питання про допуск до участі у конкурсі на зайняття вакантних посад суддів Апеляційної палати Вищого суду з питань інтелектуальної власності, оголошеному Комісією 5 жовтня 2018 року).На нашу думку, утворення окремого вищезгаданого суду дозволить нарешті вирішити проблему розмежування юрисдикції судів у розгляді справ з питань інтелектуальної власності та забезпечить можливість застосування досвіду зарубіжної судової практики вирішення подібних спорів. Вищезгаданий суд сприятиме побудові ефективної системи захисту прав інтелектуальної власності відповідно до міжнародних стандартів. Це, в свою чергу, подолає деякі перешкоди які гальмували розвиток сфери ІВ та покращить інвестиційну привабливість України.Серед переваг поглиблення спеціалізації судів з питань інтелектуальної власності також варто виокремити:
- деталізацію видів спорів, які розглядає Вищий суд інтелектуальної власності;
- конкурсний відбір суддів, який забезпечить їх високий фаховий рівень саме в сфері ІВ, зокрема шляхом надання можливості брати участь у конкурсі, крім професійних суддів зі стажем не менше 5 років, адвокатам та патентним повіреним (доцільним було б запозичення досвіду формування таких судів у Німеччині шляхом надання можливості долучитися до конкурсу людям, які відбулися як професіонали в технічних галузях);
- обмеження кількості суддів (Вища рада правосуддя погодила 30 штатних осіб) сприятиме забезпеченню єдності судової практики, а відтак - звуженню термінів розгляду справ;
- колегіальний розгляд справ, який передбачає, що навантаження розподілиться між 3-ма суддями;
- діяльність суду шляхом забезпечення правового захисту ІВ сприятиме залученню інвесторів та зростанню їх зацікавленості до діяльності в сфері інтелектуальної власності в нашій державі.Позитивним є створення Ради з питань інтелектуальної власності, як дорадчого органу при Кабінеті Міністрів, основними завданнями якої є посилення захисту прав інтелектуальної власності в Україні, протидія «патентному троллінгу», боротьба з інтернет піратством, легалізація програмного забезпечення в органах державної влади, організація функціонування Центрів підтримки технологій та інновацій, взаємодія з Вищим спеціалізованим судом з питань інтелектуальної власності (перше засідання відбулося 14 червня 2018року).Положення «Про державного інспектора з питань інтелектуальної власності» від 17 травня 2002 р. № 674 [15] регламентує діяльність, визначає їх права та функціональні обов’язки стосовно державного контролю за дотриманням суб’єктами господарювання незалежно від форми власності вимог законодавства з питань ІВ. Проте, порушення прав у сфері ІВ, сприяючи розвитку тіньового сектору, являються гальмуючим чинником розвитку економіки та ринку інформаційних технологій, стримують міжнародне співробітництво, а відтак, вказують на необхідність формування механізму забезпечення ефективності діяльності державних інспекторів з питань ІВ та регіональних Координаційних рад по боротьбі з порушеннями прав ІВ.Серед комплексу механізмів публічного управління у сфері ІВ України особливої уваги потребує механізм наукового забезпечення.На виконання Плану заходів з реалізації Концепції реформування державної політики в інноваційній сфері на 2015–2019 роки [16] необхідно в навчальні програми Центрів підвищення кваліфікації державних службовців органів державної влади та посадових осіб органів місцевого самоврядування ввести курс занять з основ інноваційної політики, зокрема з основ права ІВ (рис.1):Рис.1. Особливості права ІВВідповідно Цивільного кодексу України об’єкти права інтелектуальної власності розподіляються на : об’єкти промислової власності, нетрадиційні об’єкти права інтелектуальної власності та об’єкти авторського права і суміжних прав.На наш погляд, серед об’єктів авторського права і суміжних прав доцільно виокремити об’єкти нематеріальної культурної спадщини, зокрема :
- усні традиції та форми виразу: усний фольклор, епоси, легенди, оповіді, казки, історичні перекази, героїчні сказання, історичні пісні, чумацькі пісні, билини, духовні вірші, привітання, заговори, загадки, прислів’я, приказки, ін.;
- життєвий уклад та історія українського народу, збережені в усних переказах, відображені у літературних творах минувшини, в тому числі у роботах видатних авторів (твори Т. Шевченка, І. Котляревського та ін.), висвітлені у кінострічках, телевізійних програмах чи закріплені у відповідних правових актах, зокрема Конституції Пилипа Орлика (1710 р.), Конституції УСРР (1919 р.), Конституціях УРСР (1929 р., 1937 р., 1978 р.) тощо;
- виконавські мистецтва, у тому числі акторська гра, музикування, спів, танці, ін.
- мову, як носія нематеріальної культурної спадщини [17, с.61].Окрім того, оскільки дотримання норм суспільної моралі при створенні та/або використанні зображення людини наразі є вкрай актуальним [18, с.220], всі суб’єктивні права на власні зображення фізичної особи потребують формування дієвого механізму захисту [18, с.229], як об’єкти права інтелектуальної власності (рис. 2) :Рис.2. Об’єкти права інтелектуальної власностіСуб’єктами національної системи охорони ІВ є творці (автори, виконавці, винахідники), виробники фонограм, виробники відеограм, організації мовлення, суб’єкти видавничої справи, суб’єкти сфери телебачення і радіомовлення, особи, що використовують об’єкти права ІВ на законних підставах, представники у справах ІВ (патентні повірені), професійні організації у сфері інтелектуальної власності, організації колективного управління, суб’єкти наукової і науково-технічної діяльності, вищі навчальні заклади, суб’єкти господарської діяльності, суб’єкти інноваційної діяльності, громадські об’єднання, діяльність яких пов'язана зі сферою інтелектуальної власності тощо. (рис. 3) :Рис.3. Суб’єкти права інтелектуальної власностіСтратегією сталого розвитку “Україна-2020” також визначено, що Україна повинна стати державою із сильною економікою, з передовими інноваціями (вектор розвитку). З метою створення передумов для розвитку інтелектуального, творчого, науково-технічного потенціалу нації та становлення інноваційної економіки необхідно модернізувати національну систему охорони ІВ, як сукупності законодавчих, структурних та функціональних інститутів, що в комплексі та в процесі взаємодії забезпечують формування та реалізацію державної політики у сфері охорони ІВ.Державна політика в інтелектуальній сфері має сприяти формуванню та запровадженню сучасної моделі інтеграції інтелектуального потенціалу нації у внутрішній та світовий ринки, враховуючи як національну специфіку процесів перетворення інтелектуального надбання в конкурентоспроможну продукцію, так і відповідний світовий досвід.При цьому варто враховувати, що одним із чинників, що забезпечує сталий економічний розвиток є комерціоналізація права на об’єкти ІВ шляхом використання об’єктів ІВ у власній діяльності чи передачі їх від організації-розробника споживачеві.Такий процес «трансферу технологій» [19] має бути нерозривно пов’язаний з їх маркетинг-менеджментом (рис.4) :Рис. 4. Способи комерціоналізація права на об’єкти інтелектуальної власностіСлід звернути увагу на те, що : комерціоналізація права на об’єкти ІВ передбачає появу низки конфліктів не лише економічних і соціальних, а й в сфері культурних цінностей [20, с.4]. Зокрема, патенти, як засіб стимулювання інновацій шляхом отримання грошової винагороди [21, с.197] та використання правових механізмів охорони й захисту прав на об’єкти ІВ, сприяючи розвитку творчого потенціалу суспільства, шляхом гарантування отримання доходу від інтелектуальної, творчої діяльності, водночас є гальмуючими чинниками науково-технічного прогресу, адже перешкоджає вільному доступу до новітніх наукових інформації та досягнень, технологічних новинок. Особливо це актуально у країнах, що розвиваються, ресурси яких не дають можливості повноцінно фінансувати використання запатентованих винаходів, корисних зразків. Відповідно поширення у таких країнах набувають підробки, дешеві копії, піратське використання інтелектуальних продуктів [22, с.33].Саме тому, стратегічним орієнтиром розвитку державної інноваційної політики є підвищення рівня захисту об’єктів права ІВ. З цією метою необхідно започаткувати створення Єдиних інформаційних баз:
- об’єктів прав інтелектуальної власності, створених у галузі науки «Державне управління» та галузі знань «Публічне управління та адміністрування» у тому числі;
- магістерських робіт, як об’єктів прав інтелектуальної власності, адже наразі, після захисту, роботи та їх електронні варіанти хоча й зберігаються в умовах, що виключають можливість їх втрати або плагіату, проте лише протягом п’яти років;
- об’єктів нематеріальної культурної спадщини, як ідентифікаційного чинника самобутності народу, що відображає багатовіковий досвід, духовні устремління, творчі, інтелектуальні здобутки, що потребують систематизації та збереження.Основними заходами, що сприятимуть модернізації системи державного управління у сфері ІВ є :
- цілеспрямована підготовка кадрів для даної галузі;
- формування вітчизняних наукових шкіл;
- вивчення і збереження правової спадщини України у сфері ІВ та немайнової культурної спадщини у тому числі;
- «залучення до складу Ради юридичних вищих навчальних закладів та наукових установ України також деканів та ректорів правничих шкіл, що мають ліцензований обсяг на підготовку бакалаврів права і керівників правничих наукових установ; додати Раді функції обміну й узагальнення досвіду, вивчення і популяризації кращих практик, адаптації міжнародних стандартів і документів, вивчення і збереження правової спадщини України» [23];
- збільшення фінансування сфери захисту ІВ;
- задіяння мотиваційного механізму створення об’єктів права ІВ;
- підвищення правої культури суспільства тощо.З метою створення сприятливих соціально-економічних, організаційних і правових умов для інтелектуальної, творчої діяльності, забезпечення ефективної охорони результатів цієї діяльності та об’єктів ІВ, стимулювання використання цих об’єктів у господарській та інноваційній діяльності, забезпечення захисту прав ІВ, міжнародного співробітництва у сфері ІВ, а також стимулювання розвитку інтелектуального, творчого, наукового та технологічного потенціалу держави необхідно унормувати законодавчу базу у відповідності до сучасних умов, зокрема :
- «Забезпечення політики у сфері інтелектуальної власності» додати до переліку основних завдань Кабінету Міністрів України, зазначених в пункті 3 статті 2 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» [24];
- розширити сферу дії Закону України «Про адміністративні послуги» [25], додавши в статтю 2 «здійснення державного регулювання у сфері інтелектуальної власності».Отже, модернізація системи державного управління у сфері інтелектуальної власності в Україні передбачає вирішення наступних завдань :
- унормування правового забезпечення;
- впорядкування організаційних та економічних відносин в сфері інноваційного розвитку;
- залучення довгострокових інвестувань як для отримання наукових результатів, так і для придбання прав на об’єкти ІВ;
- налагодження механізму судового та позасудового захисту прав;
- прискорення процесу формування ринку ІВ;
- інтенсифікацію професійного зростання кадрового потенціалу, що виступає основним чинником впровадження соціально-економічних реформ, зокрема у сфері інтелектуальної діяльності.
Оскільки,
використання інформації, як стратегічно важливого
ресурсу інноваційної діяльності в
Україні, частиною якої є інтелектуальна власність виступає потужним,
невичерпним нематеріальним активом формування засад сталого державного розвитку
України, заходи щодо модернізації системи публічного управління у сфері інтелектуальної
власності України необхідно здійснювати комплексно з метою забезпечення їх
ефективності.
Список використаних джерел
1. Стратегія сталого розвитку “Україна – 2020”. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
2. Концепція реформування державної системи правової охорони інтелектуальної власності в Україні. URL : https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/249086258.
3. Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30, с. 141
4. Про основи національної безпеки України: Закон України. Відомості Верховної Ради України. 2003. № 39. С. 351.
5. Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 р. № 1556-VІІ. URL : http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page.
6. Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 року № 266. URL : http://www.kmu.gov.ua/control/ru/cardnpd?docid=248149695.
7. Цивільний кодекс України. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15.
8. Про створення державного підприємства “Український Інститут промислової власності”. Наказ МОН України від 7 червня 2000 року № 175. URL :http://www.uipv.org/ua/nakaz_monu.html.
9. Український інститут інтелектуальної власності. URL : http://www.uipv.org/ua/.
10. Українське агентство з авторських та суміжних прав. URL : http://www.uacrr.org.
11. Про утворення Науково-дослідного центру судової експертизи з питань інтелектуальної власності. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 грудня 2004 року № 984-р. URL : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/984-2004-%D1%80.
12. Про затвердження Положення “Про Державну службу інтелектуальної власності України”. Указ Президента України від 8 квітня 2011 року № 436/2011. URL :http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/436/2011.
13. Про затвердження плану заходів з реалізації Концепції реформування державної політики в інноваційній сфері на 2015–2019 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 року № 575-р. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/575-2015-%D1%80.
14. Концепція реформування державної політики в інноваційній сфері на 2015–2019 роки. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2012 року № 691-р. URL : https://www.kmu.gov.ua/ua/npas/245605084.
15. Про утворення Вищого суду з питань інтелектуальної власності : Указ Президента від 29. 09. 2017 року за № 299/2017. URL : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/299/2017.
16. Положення “Про державного інспектора з питань інтелектуальної власності”. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/674-2002-%D0%BF.
17. Кудерська Н. І., Кудерська І. О. Нематеріальна культурна спадщина України, її об’єкти (прояви). Європейські перспективи № 7. 2015. С. 59-67.
18. Кулініч О. О. Теоретичні проблеми реалізації та захисту права фізичної особи на власне зображення. URL : http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://dspace.onua.edu.ua/handle/11300/7805.
19. Тупкало В. М. Методологічні аспекти розвитку інноваційного маркетинг-менеджменту об’єктів інтелектуальної власності. URL :http://conf.management.fmm.kpi.ua/proc/article/view/124589/.
20. Nam.H., Human R. Approach in global intellectual property regime: with case studies on the us-korea fta and the eukorea fta. Centre for Commercial Law Studies Queen Mary, University of London. 2017. URL : https://qmro.qmul.ac.uk/xmlui/bitstream/handle/123456789/36226/Nam_H_PhD_final_080318.pdf?sequence=1.
21. Dan L.Burk Patents and the First Amendment. Washington. U. L. Rev. 197. 2018. URL : https://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/walq96&div=11&id=&page.
22. Економіка інтелектуальної власності : науково-методичні матеріали для підготовки докторантів, аспірантів і магістрів за напрямом “Інтелектуальна власність”. Х. : Право. 2015. 120 с. URL : http://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/123456789/12373/1/
Shevchenko_2015.pdf
23. Голосніченко І. П. До питання свободи і самоврядування у сфері юридичної освіти та науки в
Україні. Право України : Юридичний журнал. 2018. № 1. С. 251-264.
24. Про Кабінет Міністрів України. Закон України № 794-VII від 27 лютого 2014 року. URL :
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/794-18.