Зроблено аналіз стану становлення публічної
політики в Україні. Класифіковано принципи публічної політики. Окреслено коло
основних суб’єктів, виділено тенденції та означено
основні напрями подальшого розвитку публічності політичних процесів в Україні.
Ключові слова: публічна політична діяльність, публічна політика, принципи публічної політики, суб’єкти публічної політики.
Постановка
проблеми. Формування засад
громадянського суспільства, розбудова правової держави, потреба нейтралізації
негативних тенденцій, посилення тиску на діяльність урядових структур з боку
суспільства, необхідність формування засад публічної політики в Україні
вимагають розуміння складних механізмів публічної діяльності.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Значною мірою
формуванню сучасного бачення ролі публічності в системі вироблення та
реалізації державної політики сприяли
праці таких зарубіжних та вітчизняних вчених як : А.Ахременка, Е.Квейда,
П.Брауна, Д.Белла, І.Бестужева-Лади, В. Авер’янова, С.Телешуна, О.Пухкала,
І.Рейтеровича, Ю.Сауха, С.Ситник, О.Титаренка та ін.
Проте, незважаючи на
досить значну кількість праць, питання становлення публічної політики в Україні є недостатньо розробленим.
Мета статті. Проаналізувати тенденції становлення публічної
політики в Україні.
Виклад основного матеріалу. Глобальні ризики, які
загрожують світу, сформували нові виклики у сфері публічної політики [1], як форми політичного процесу, що реалізується в публічному просторі, підтримується
інформаційно-комунікаційними ресурсами та представлена комплексом прозорих
вертикальних та горизонтальних взаємодій його учасників.
Особливістю сучасних
політичних процесів є значне зростання вимог, які суспільство пред’являє політичній
системі, що спонукає державу перекладати деякі функції на інших,
недержавних, акторів, які все активніше
включаються у процеси вироблення політики, спрямованої на забезпечення
суспільних інтересів і задач.
В Україні, запити на
публічну політику були зумовлені тим, що численні групи інтересів отримали
реальну можливість брати участь у формуванні політичного порядку денного,
впливати на процес розроблення й втілення політичних рішень, та, спільно з
всіма учасниками політичного процесу, вибудовувати складну мережу
взаємозв’язків (рис.1.):
Суб’єкти
публічної політики. Рис. 1.
Належачи до різних
організацій та представляючи іноді протилежні інтереси, численні дійові суб'єкти
утворюють комунікативними взаємодіями сфери щодо гармонізації соціальних інтересів. А
тому, лише конструктивна взаємодія всіх суб’єктів політичного процесу
забезпечує публічне вироблення ефективних стратегічних завдань, від вирішення
яких залежить майбутнє держави. Перевагою такої публічної реалізації політики є те, що вона сприяє:
· забезпеченню відкритості
й прозорості дій органів державної влади та місцевого самоврядування,
активізації участі всіх інших суб’єктів політичного процесу у формуванні,
виробленні та реалізації політичного курсу [2];
· налагодженню зворотнього
зв’язку з громадськістю, публічного діалогу,
партнерських стосунків
органів державної влади та інститутів громадянського суспільства, підвищенню
ефективності механізму залучення громадськості до розроблення та реалізації державної
політики;
· засобам масової
інформації в наданні суспільству можливості не лише знайомитися з перебігом
подій, з позицією політичних та громадських лідерів, виступати основним каналом
передачі інформації, в тому числі і політичної, а й бути каналом впливу на
суб’єкти публічної політики;
· підтриманню публічності
відносин влади та бізнесу [3];
· співпраці суб’єктів політичного процесу з представниками
фахових наукових знань та з незалежними
аналітичними центрами, що є невід’ємним елементом демократичної політичної
культури.
Особливістю
публічної політики є те, що як держава, так і громадянське суспільство вимушені
апелювати до громадян, потребуючи схвалення та суспільної підтримки обраного
варіанта рішень та дій. Адже політика реалізується як через суспільство, так і
через державні інститути публічної влади. Саме тому, намагаючись досягти
підтримки та ефекту мобілізації суспільства, держава, використовує сучасні
методи формування громадської думки. Разом з тим публічна політика,
регламентована демократичними процедурами, легітимізує громадську думку,
створює контрагента в особі громадськості, готового до діалогу. Саме у
результаті такого діалогу відбувається легітимація влади. Цінність публічної політики полягає в тому,
що вона є необхідною умовою існування сильної демократичної держави та
одночасно головним атрибутом розвинутого громадянського суспільства.
Як слушно зазначає С.Телешун, публічна політика - це перш за все легітимний
спосіб формування стратегічних політико-економічних рішень та публічне
схвалення політики як засіб проведення державної політики. Тобто та ж сама
соціогуманітарна політика може реалізовуватися і без використання демократичної
процедури. Проте сама публічна політика з використанням демократичних засобів
мобілізації суспільства може виступати як напрям легітимації владних структур [4].
Отже, публічна політика (public policy), як політика суб’єктів публічного управління, що заснована на механізмах
публічного узгодження інтересів заінтересованих сторін, спрямована на
досягнення суспільнозначимих цілей та вирішення суспільноважливих завдань [5].
Аналізуючи феномен
сучасної української публічної політичної діяльності варто відмітити поступове становлення
принципів публічної політики:
- утвердження гласності: свобода слова, відсутність
монополії на засоби масової інформації, наявність альтернативних ЗМІ;
- формування
засад політичного плюралізму: свобода конкуренції та суперництва
політичних еліт, зокрема правлячої політичної еліти та опозиційної;
- законодавче
закріплення соціальної мобільності еліт шляхом встановлення терміну
перебування при владі виборних та призначених осіб;
- формування
розуміння потреб щодо дотримання балансу інтересів різних соціальних сил
як важливий елемент демократичного розвитку суспільства та економічної
стабільності держави;
- виокремлення
законодавчих основ необхідності дотримання демократичних процедур політичного процесу;
- формування
загального прогресивного поступу щодо становлення
публічної діяльності,
пов’язаного з розвитком громадянського суспільства в Україні.
І все ж, якщо розглядати
публічну політику як низку послідовних рішень, прийнятих різними публічними суб’єктами
[6,с.11], варто враховувати наявність чинників, що сприяють її формуванню
(рис.2.):
Чинники
публічної політики Рис. 2.
Одним з інструментів публічної
політики є впровадження електронного урядування, т.б. такої форми організації державного управління, яка сприяє підвищенню ефективності,
відкритості та прозорості
діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з
використанням інформаційно-телекомунікаційних
технологій, орієнтованих на задоволення
потреб громадян.
Впровадження електронного врядування є
нагальною потребою у зв’язку із
наявністю таких першочергових завдань, як:
ü
забезпечення
якісно нового рівня управління державою та суспільством в цілому;
ü
вдосконалення
взаємодії між органами державної влади, бізнесом та громадянами;
ü
необхідність
підвищення:
·
рівня довіри
суспільства до влади;
·
якості
державних послуг;
·
зниження
витрат на утримання державного апарату.
ü
підвищення
активності громадян та бізнесу у формуванні та реалізації
політико-адміністративних рішень;
ü
підвищення
конкурентоспроможності національної економіки та міжнародного іміджу України;
ü
зменшення
адміністративного навантаження на організації та громадян, пов'язаного з
поданням в органи державної влади необхідної інформації, зниження кількості
звернень громадян в органи державної влади для надання послуг і скорочення часу
очікування за рахунок підвищення оперативності взаємодії органів державної
влади на основі інформаційно-комунікативних технологій;
ü
гарантування
рівня інформаційної відкритості та прозорості діяльності органів державної
влади, підвищення рівня довіри та взаємодії, скорочення витрат часу на
реалізацію людиною і громадянином своїх конституційних прав та обов'язків за
рахунок створення нових та модернізації діючих відомчих сайтів у мережі
Інтернет.
З метою інтенсифікації
процесу е-урядування:
·
схвалено Концепцію Національної
програми інформатизації;
·
сформульовані Основні засади розвитку інформаційного
суспільства України на 2007 – 2015 роки;
·
прийнято понад 15 Постанов Кабінету Міністрів України, які формують
загальні правові основи одержання, використання, поширення та зберігання
інформації, закріплюють право особи на інформацію в усіх сферах суспільного та
державного життя України;
·
створені Центри надання адміністративних послуг, в яких
надаються адміністративні послуги через адміністратора шляхом його взаємодії з
суб’єктами надання адміністративних послуг.
Проте, станом на 1
січня 2014 року, створено лише 120 таких центрів, всього їх має бути 684 [7].
Ефективному впровадженню
електронного урядування протидіють ряд факторів:
·
недостатня
сформованість нормативно-правового
забезпечення;
·
недостатній
рівень національної інформаційно-комунікаційної інфраструктури;
·
низький
рівень фінансування та ефективності використання наявних ресурсів;
·
низький
рівень інформатизації окремих галузей
економіки та регіонів;
·
недостатній
рівень володіння інформаційно-комунікаційними технологіями серед державних
службовців та громадян в цілому;
·
складний
процес адаптації громадян до соціальних інновацій.
Феноменом становлення
публічної політики в Україні є той факт, що на загальнодержавному рівні, не в
повній мірі підготовлено фахівців у цій сфері державного управління. На вимогу
часу, вперше в державі, з 2008 року в Національній академії державного
управління при Президентові України кафедрою політичної аналітики та
прогнозування (завідувач- професор Телешун С.О.) відкрита нова спеціальність «Публічна політика та управління» за
освітньо-кваліфікаційним рівнем підготовки «магістр» на денній, заочній та
вечірній формах навчання. З метою забезпечення навчального процесу щодо
підготовки висококваліфікованих фахівців професорсько-викладацьким складом
кафедри розроблено, відповідно до Європейських стандартів, 24 дисципліни з
Публічної політики та управління, серед яких:
·
Публічна політика як соціальне явище;
·
Філософські основи публічної політики;
·
Теорія та практика аналізу публічної політики;
·
Політичні інститути та процеси публічної політики;
·
Реформування управління та публічна політика;
·
Формування публічної політики та системна модернізація суспільства:
прогнозування ризиків та перспектив;
·
Механізми реагування на виклики публічної сфери у системі забезпечення
реалізації публічних інтересів;
·
Мережеві спільноти та інформаційні ресурси публічної політики;
·
Інформаційно-аналітичне забезпечення публічної політики та управління;
·
Конструювання політичних відносин в публічній політиці;
·
Групи інтересів та політичні відносини в публічній політиці;
·
Конфлікти в публічній політиці та управлінні;
·
Прогнозування впливу інститутів та суб'єктів публічної політики на розвиток
міжконфесійних процесів.
Зрозуміло, що це не може
в короткий термін задовільнити потребу органів державної влади у висококваліфікованих
фахівцях, а тому, вочевидь, необхідно відкрити спеціальність «Публічна політика та управління» та проводити підготовку і в регіональних
інститутах НАДУ та в інших вищих навчальних закладах.
Висновки з даного дослідження і
перспективи подальших розвідок у даному напрямку:
1.
В Україні здійснюється поступове становлення принципів публічної політики.
2.
Публічна
політика стає не лише специфічною
формою комунікації суб’єктів політичного процесу, а й необхідною умовою
подальшого розвитку демократії в нашій державі.
3.
Управлінські та політичні рішення сьогодення можуть бути ефективними лише
за умови дотримання принципів публічної політики, тобто, якщо вони:
- формувалися
високопрофесійною, здатною враховувати тенденції часу владою;
- вироблені
з урахуванням всіх основних груп інтересів, вимог ефективно діючого
громадянського контролю, політичної опозиції, незалежних засобів масової
інформації, тощо;
- прозоро впроваджуються в практику
компетентними виконавцями.
З метою становлення публічного
управління в Україні необхідно:
- Підвищити рівень підготовки державних
службовців до роботи в умовах публічної діяльності влади.
- Розширити
коло наукових інтересів у сфері формування засад публічності політичної
діяльності.
- Інтенсифікувати
процес впровадження електронного урядування.
- Розробити
теоретико-методологічні основи публічної політики в Україні шляхом
проведення семінарів, круглих столів, конференцій з обміну досвідом, в
тому числі і з колегами з країн ЄС, що мають досвід публічної політичної
діяльності.
Список використаної літератури
1. Публічна політика та управління : наук. розробка / авт. кол. : С.О.Телешун,
О.Р.Титаренко, С.В.Ситник, С.І.Вировий. – К. : НАДУ, 2010. – 36 с.
- Телешун
С.О.Суспільні виклики та ефективна публічна влада: українські реалії /С.
О. Телешун //Відкриті очі [Електронний ресурс].–Режим доступу:
3. Ситник С.В. GR – інструмент
функціонального представництва інтересів та забезпечення публічної політики/
С.В.Ситник //Відкриті очі [Електронний ресурс].– Режим доступу: http://www.vidkryti-ochi.org.ua/2012/04/gr.html
4. Телешун С. Ефективне управління і публічна політика як напрям
реалізації політичної влади в умовах кризи / С.Телешун // Політ менеджмент. –
2009. - № 2 - С. 35-45.
5. Телешун С. Що таке
публічна політика? /С. О. Телешун //Відкриті очі [Електронний ресурс].–Режим
доступу: http://www.vidkryti-ochi.org.ua/2012/12/blog-post_26.html
6.
Розроблення
публічної політики. Практичний посібник / Уклад. А.О.Чемерис.–
К. : ТОВ «Софія». – 2011. – 128 с.
7.
Урядовий портал [Електронний
ресурс].-Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=246388338&cat_id=244276429